(CORRECCIÓ DEL PROFESSOR EN MAJÚSCULES)
Essència:
Presocràtics:
Per ells l’essència és l’argé. En ser l’argé allò que tots els fenòmens de la Physis tenen en comú
(origen i substrat material), es pot considerar l’argé com a la primera
essència i el més general de tota la
Physis
Sòcrates: Per a ell l’essència és la
definició universal d’un valor, aconseguida mitjançant el mètode dialèctic. En
ser universal l’essència nega la possibilitat del relativisme moral defensat
pels sofistes.
Plató: Es
refereix a les Idees, que són l’autentica realitat de l’ésser. És allò estable,
permanent i etern. És tot el contrari a la inestabilitat, al canvi, a la
finitud de les coses sensibles.
Aristòtil: SUBSTÀNCIA SEGONA, EL GÈNERE I L’ESPÈCIE QUE TENEN EN
COMÚ LES SUBSTÀNCIES PRIMERES (INDIVIDUS CONCRETS)
Aparença:
Sòcrates: DIFERENTS OPINIONS DONADES PELS SOFISTES SOBRE ELS VALORS
MORALS, LA QUAL COSA ENS DU AL RELATIVISME
Plató: La
realitat física, el conjunt de cossos, seria per tant pura aparença
i l’autentica realitat pertanyeria a un altre domini. Plató
recull aquesta idea en parlar del món sensible i el món de les idees, on la Idea és l’essència i la
realitat vertadera.
Aristòtil: L’aparença
s’identifica amb els sentits (PERÒ NO
ÉS ENGANYOSA, SINÓ EL PRIMER PAS NECESSARI PER DESCOBRIR L’ESSÈNCIA DELS
INDIVIDUS CONCRETS, a la realitat solament es pot accedir amb
l'intel·lecte.
Necessari:
Presocràtics: Per a
ells, l'argé era necessari no arbitrari perquè sense una primera causa no es
podia explicar l’origen de la physis i tots els seus éssers naturals. En ser la
primera causa havia de ser forçosament etern.
Plató: (NO, ERRONI Per Plató és totalment necessari que les persones siguin justes, a l’igual
que les polis.) ALLÒ NECESSARI, ÉS A DIR, EL QUE NO POT FALTAR, SÓN LES IDEES. LES COSES
DEL MÓN SENSIBLE (CÒPES DE LES IDEES) NO SÓN NECESSÀRIES, SINÓ CONTINGENTS
(PODEN EXISTIR O NO)
Aristòtil: La ciència, per a Aristòtil, continua tenint com a
objecte el que és universal i necessari. (NO, ERRONI La demostració es recolza en principis universals i la
definició serveix per establir l’essència de les diferents espècies en què es
pot classificar la realitat.) ALLÒ NECESSARI ÉS L’UNIVERSAL (FIXISME: LES ESPÈCIES I
GÈNERES, PER TANT LES SUBSTÀNCIES SEGONES, NO EVOLUCIONEN NI S’EXTINGEUIXEN,
SÓN ETERNES); ELS INDIVIDUS SÓN CONTINGENTS.
Particular:
Presocràtics: FENÒMENS NATURALS, CONCRETS
Plató: (NO, ERRONI Allò pròpiament seu és el pensament.)
FENÒMENS NATURALS, CONCRETS, TOTS ALLÒ INDIVIDUAL QUE FORMA EL MÓN SENSIBLE
Aristòtil: FENÒMENS NATURALS, CONCRETS (SUBSTÀNCIES PRIMERES)
Universal:
Presocràtics: Per a
ells l’argé és universal perquè era un element material i un substrat material
del que tot, la pluralitat, estava feta.
Plató: Les
coses materials són múltiples i canviants, de manera que sobre elles no es pot
establir un saber comú i universal, perquè estan en continu canvi. PER QUÈ CONTESTES EL QUÈ NO ÉS?
Aristòtil: (NO,
ERRONI Hi ha idees però són inseparables de les
coses: la idea és l’universal, el que tenen en comú els elements que classifiquem
junts. En altres paraules: si sabem què significa, per ex., ‘home’ és perquè
prèviament sabem què ‘Ramon’ o ‘Agustí’ són homes.) SUBSTÀNCIES SEGONES, ESSÈNCIES
Realitat
immutable:
Presocràtics: ARG,E, JA QUE.....
Sòcrates: VALORS
UNVIRSALS, JA QUE.....
Plató:
Per a ell, la realitat immutable és el món de les Idees, perquè és un món
perfecta i (NO, ERRONI, EL
TERME QUE ES VOL DEFINIR NO POT ENTRAR EN LA DEFINICIÓ immutable.)
Aristòtil:
Realitat
canviant:
Presocràtics: per
ells la realitat canviat és la
Physis, ja que, tot es moviment i dinamisme. Explicat de
forma dialèctica, on els parells de fenòmens contraris es van alternant
eternament.
Plató: El món sensible és una còpia d’un altre món,
el món de les Idees, on hi ha els models perfectes, universals i únics. Per a
Plató, no sols existeixen els conceptes sinó que, a més, existeixen el que ell
anomena Idees, que són, en contraposició a les coses sensibles: absolutes,
úniques, universals, immaterials i independent del món sensible. El món de les
idees ens proporciona l’estabilitat que possibilita el coneixement; a través
dels sentits només obtindrem opinió.
Aristòtil:
(NO,
ERRONI La forma d’una cosa en un moment donat és el
seu acte (energia), el qual activa la possibilitat o potència de la matèria de
canviar de forma;) totes les coses contenen en elles
mateixes els principis dels seus propis camins. El canvi implica el moviment i
aquest el pas del temps. ENERGEIA,
PAS DE POTÈNCIA A ACTE. TOTES LES S. PRIMERES CANVIEN CONTINUAMENT. HI HA
DIFERENTS TIPUS DE CANVIS:.......
Unitat:
Presocràtics: Per a
ells l’unitat és l’argé, ja que, és allò comú a la pluralitat d’éssers de la
physis.
Plató: Per a ell, la unitat és l’idea, l’essència
de les coses, dels valors; allò que no imita el món sensible.
Aristòtil: SUBSTÀNCIA SEGONA, JA QUE ...
Pluralitat:
Presocràtics: Per a
ells la pluralitat és la Physis
ja que mostra la seva pluralitat i, per tant, la diferència entre els éssers
naturals.
Plató: (NO,
ERRONI La teoria de les idees
de Plató consisteix en dos mons totalment diferenciats. El món sensible, de les
aparences, de les ombres, que es perceben amb els sentits. Aquest és el món de
la matèria, compost d’objectes imperfectes i subjectes en continuo canvi. El
món intel·ligible, totalment immaterial, al qual s’arriba a través del camí del
coneixement. És el món de les formes ideal, perfectes i universals. L’abstracte
món de les idees té la seva expressió en les paraules i els conceptes. Però les
idees no només són conceptes més o menys generals que serveixen per a ordenar
els diferents sentits de les paraules, sinó que són, a més a més, el fonament i
el model del món de les coses, això vol dir que la relació entre els dos mons s’explica
com a participació o imitació: els objectes són el reflex de les idees.) DIVERSITAT D’ÉSSERS DEL MÓN SENSIBLE, JA QUE......
Aristòtil: (NO, ERRONI El cosmos aristotèlic és un organisme
vivent, dividit en dues regions: el món sublunar i el món supralunar. El món
sublunar està sotmès a canvi, és a dir, que les coses particulars neixen i
moren, però les espècies i gèneres són eternes. I el món supraluna, ocupat per
l’èter: El cinquè element és incorruptible, una substància perfecta. Per tant,
en el món supralunar no hi ha canvi.)
CONJUNT DE SUBSTÀNCIES PRIMERES NATURALS I ARTIFICIALS, TOTES DIFERENTS ENTRE
ELLES PER LA MATÈRIA DE QUÈ ESTAN FETES.
Substància:
Plató: el més substancial o essencial per Plató
eren les Idees.
Aristòtil: (NO, ERRONI,
TENS ALS APUNTS LA DEFINICIÓ I ELS TIPUS El
que existeix per si mateix, individualment. El que acompanya i determina la
substància, però que no existeix per si mateix individualment, i són els
accidents. Les 10 categories són: Substància; Quantitat; Qualitat; Relació; Lloc;
Temps; Posició; Possessió; Acció; Passió. La substància és un compost de
matèria (hylé) i forma (morphé).)
Ànima:
Plató: Plató
creia que l’ànima era l’essència autèntica de l’ésser humà; considerava l’ànima
com la dimensió més important de l’ésser humà. L’ànima pertanyia al món de les
idees, intel·ligible, etern i perfecte i s’encarnava en diversos cossos,
recordant només en part el món del qual provenia però enyorant-lo. Per això
impulsa la persona al coneixement i a la virtut, per
allunyar-se de la matèria corruptible i poder ser alliberada del cos. L’ànima
es divideix en tres parts, que es corresponen amb les tres classes socials
dominants: una racional, una apetitiva i una irascible.
Aristòtil: Per a Aristòtil
l’ànima és un principi vital que actua com a forma per a l’ésser humà,
oposant-se a la matèria que seria el cos (teoria hylemorfica). També seria l’acte
de la persona, ja que el permet elevar-se i pensar.
Dialèctica:
Sòcrates: per a
ell la dialèctica és un mètode format per quatre fases: la primera és la
pregunta per la definició d’un valor; la segona, és la ironia socràtica; la
tercera, la maièutica i; la quarta, la definició essencial del valor estudiat.
Plató: Diàleg entre diversos interlocutors per a arribar a les essències de les
coses (les Idees) remuntant fins arribar a la Idea suprema: la idea del Bé. En Sòcrates
significa estrictament diàleg orientat a la recerca de la veritat. En Plató la
dialèctica és, a més del diàleg, el procés de purificació de l’ànima fins
arribar a la idea de Bé. Té
per objectiu el coneixement de les Idees. El procediment s’anomena: dialèctica.
La raó no utilitza en aquest cas imatges de Món Sensible, es passa d’Idea a
Idea. És un raonament estrictament abstracte.
Aristòtil:
Veritat
(Coneixement verdader):
Sòcrates: DEFINICIÓ ESSENCIAL DEL VALOR, ACONSEGUIDA MITJANÇANT EL MÈTODE DIALÈCTIC
Plató: (NO,
ERRONIPlató creu que hi han dues realitats oposades, una que
podem copsar amb la raó i una altre amb els sentits: el
món intel·ligible i el món sensible. ) 2 TIPUS DE VERITAT: ALETHEIA I CORRESPONDÈNCIA.
S’HAN D’EXPLICAR.....
Aristòtil: ( NO, ERRONI. NO POTS POSAR EL TERME QUE VOLS DEFINIR, EN AQUEST CAS
“VERITAT” EN LA DEFINICIÓ !!consisteix a afirmar el que és veritat i a
negar el que no és. ) RESULTAT DEL
PROCÉS D’ABSTRACCIÓ MITJANÇANT EL QUAL ..........
Bé
moral:
Sòcrates: Per a
ell, el bé moral és la virtut, i per aconseguir-la pel que fa al bé abans
d’actuar hem de saber el que és el Bé, o el que és aquest Bé moral, perquè si
no sabem que és el Bé, no actuarem bé.
Plató: L’ètica en plató es basa en la suposició que
la virtut és coneixement i que aquest pot ser après. La
idea de Bé està al cim del món de les idees; dóna sentit a totes les altres
idees i les "il·lumina" (fa possible que les pugem conèixer). El Bé
és la font del coneixement perquè totes les idees hi tendeixen.
Aristòtil: L’ètica aristotèlica es fonamenta en la creença que totes les coses i
totes les accions tendeixen a un fi o bé que estan subordinades a altres fins o
béns superiors i, en última instància a un fi últim o bé suprem i constata que
hi ha un acord general en anomenar-lo felicitat, encara que no hi ha acord en
el que pot ser aquesta felicitat. PERÒ ES DEMANA QUÈ ES PER ARISTOTIL... QUÈ ÉS LA
FELICITAT????
Virtut:
Sòcrates: Per ell la
virtut, és saber fer una acció bé, la virtut de governar, és que d’alguna
manera saps governar.
Plató: Per Plató la és l’harmonia de l’ànima, un
estat de tensió de les diverses parts de l’ànima i una justa proporció entre
elles.
Aristòtil: segons ell, és trobar el terme mitjà entre l’excés
(vicis) i el defecte; aquest terme mitjà s’aconsegueix amb la pràctica o hàbit
Llibertat:
Ésser
diví:
Plató: DEMIURG, JA QUE......
Aristòtil: MOTOR
IMMÒBIL, JA QUE.....
Llei
positiva:
Sòcrates: LES LLEIS DE LA POLIS, AMB LES QUE ELL NO ESTAVA D’ACORD, ENCARA QUE VA
ACCEPTAR LA SEVA CONDEMMNA A MORT PER NO VOLER ANAR EN CONTRA D’AQUESTES LLEIS.
HAN DE SER ABSOLUTES PER NO DONAR PAS AL RELATIVISME DEFENSAT PER LA DEMOCRÀCIA
I PELS SOFISTES
Plató: LES LLEIS DE LA POLIS, RESULTAT D’UN PROCÉS DEMOCRÀTIC, ENCARA QUE ELL
PROPOSAVA UNA ALTERNATIVA......
Aristòtil: LLEIS
DE LA POLIS
Idea:
Plató: el arquetip, model exemplar de les coses, la
forma, l’essència permanent, allò que no canvia. És la realitat del món
superior.
Causalitat:
- Aristòtil: Res esdevé per atzar. Tot té una causa que pot ser:
- Material, la matèria de què està feta.
- Formal, la forma que té, ÉS A DIR......
- Eficient, qui l’ha feta.
- Final, perquè l’ha feta, LA FINALITAT O EL SENTIT
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada